خلاصه ی نتایج

· محققان می گویند جایگزینی نوشابه با آب، قهوه یا چای می تواند خطر مرگ ناشی از دیابت نوع 2 را تا بیش از 20 درصد کاهش دهد.

· آنها افزودند که نوشیدن نوشابه های شیرین شده با شکر مصنوعی به جای نوشابه معمولی نیز می تواند این خطر را کاهش دهد، اما فقط به میزان حداقلی.

· کارشناسان می گویند قهوه و چای علاوه بر سایر فواید سلامتی، سطح گلوکز یا قند خون را در بدن افزایش نمی دهند.

مطالعه ی جدید منتشر شده در BMJ نشان می دهد که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند عمر طولانی تری داشته باشند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را با تغییر از نوشیدنی های شیرین به آب، قهوه یا چای کاهش دهند.

با نگاهی به گروهی متشکل از بیش از 15000 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 ، در یک دوره پیگیری متوسط 18 ساله، محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان در بوستون گزارش دادند که خطر مرگ به هر دلیل در افرادی که به طور منظم بیشترین میزان نوشیدنی های شیرین شده با قند را مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار از این نوع نوشیدنی ها را مصرف می کردند، 20 درصد بیشتر است.

به گفته ی محققان، علاوه بر این، افرادی که بیشترین نوشیدنی های شیرین را مصرف می کردند، 25 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، و 29 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، قرار داشتند.

محققان خاطرنشان کردند افرادی که بیشترین میزان مصرف نوشیدنی های شیرین را داشتند روزانه به طور متوسط بیش از یک نوشیدنی شیرین می نوشیدند، در حالی که افرادی که کمترین مصرف را داشتند کمتر از یک وعده در ماه از این نوشیدنی ها مصرف می کردند.

دکتر پویا شفیع پور، پزشک خانواده و چاقی در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در کالیفرنیا در این باره گفت: نوشیدنی های قندی حاوی ترکیبی از فروکتوز یا شربت ذرت با فروکتوز بالا و گلوکز هستند که قند خون را به سرعت بالا می برند و باعث افزایش سریع قند خون و انسولین می شوند.

او گفت: این به نوبه خود بر کنترل دیابت تأثیر منفی خواهد گذاشت، همچنین کبد چرب و التهاب عروقی را بدتر می‌کند و منجر به افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماری‌هایی می‌شود که مستقیماً با دیابت کنترل نشده مرتبط هستند.

فواید قهوه، چای و آب

محققان گزارش کردند که بین افزایش مصرف برخی نوشیدنی‌ها مانند قهوه، چای و آب نیز ارتباطات مفیدی را مشاهده کردند.

افرادی که روزانه 6 وعده ی سروینگ قهوه، چای یا آب می‌نوشیدند به ترتیب 26، 21 و 23 درصد کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند. میزان مرگ و میر در افرادی که مقادیر زیادی شیر کم چرب مصرف می کردند، نیز 12 درصد کمتر بود.

مصرف بیشتر قهوه و شیر کم چرب نیز با کاهش 18 و 12 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه بود.

دکتر شفیع پور گفت که این یافته ها نیز منطقی هستند.او توضیح داد: دیابت یک عامل خطر مستقل برای بیماری قلبی عروقی است. قهوه، چای و آب ساده سطح گلوکز خون یا سطح انسولین را افزایش نمی دهند. کافئین موجود در قهوه و چای با کاهش سطح قند خون ارتباط دارد و برای مدیریت کبد چرب نیز مفید است، بنابراین مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

این مطالعه بر اساس نظرسنجی‌ها و گزارشات ارائه شده توسط بیماران انجام شد، به این معنی که نمی‌توان رابطه علّی مستقیمی بین مصرف نوشیدنی و سلامتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ایجاد کرد.

به گفته دکتر مرت اروگول، متخصص طب چاقی و متخصص چاقی در مرکز پزشکی Maimonides در بروکلین، نیویورک، ارتباط های ایجاد شده معقول به نظر می رسند.او گفت: این احتمالاً بهترین مطالعه‌ای است که می‌توان در اپیدمیولوژی تغذیه ای انجام داد، مجموعه‌ای از داده‌های قوی ‌تر از داده‌های مشاهده‌ای که در این زمینه معمول است. یک کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده آینده‌نگر در این مقیاس، بطور واقعی قابل انجام نیست.

درباره ی شیرین کننده های مصنوعی

افرادی که نوشیدنی های شیرین را با نوشیدنی های کم کالری و شیرین شده با شکر مصنوعی جایگزین کردند نیز در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر مصنوعی نیز با مرگ و میر کمتری همراه بودند، اما به میزان کمتری - در کل فقط 4 درصد کمتر.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که نوشیدنی‌های رژیمی، که تقریباً همه آنها با شیرین کننده های مصنوعی تهیه شده‌اند، با بیماری‌های قلبی، مشکلات متابولیک و مشکلات کبدی نیز مرتبط بوده‌اند.علاوه بر این، برخی از شیرین کننده های مصنوعی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند.

دکتر شفیع پور خاطرنشان کرد: نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکرهای مصنوعی، همچنان باعث ترشح انسولین و گرسنگی و تشدید مقاومت به انسولین می‌شوند.

جایگزینی نوشیدنی های شیرین

دکتر اروگول،  توصیه کرد: بهتر است نوشیدنی‌های شیرین را با نوشیدنی‌های غیر شیرین، اعم از قهوه، آب، چای یا چیزهای دیگر، جایگزین کنید.

او گفت: مقایسه ی یک نوشیدنی با چیزی که با شکر شیرین شده است، به ویژه در زمینه دیابت، آسان است. اما شما نمی توانید بر اساس این مطالعه در مورد فواید سلامتی قهوه یا چای صحبت کنید، حتی با این که آنها خواص آنتی اکسیدانی دارند. در واقع، آنها تقریباً معادل آب به نظر می رسند.

وی افزود: رقیق کردن حجم بدن با مایعات بیشتر در دیابت مفید خواهد بود، زیرا به بدن کمک می کند تا از شر قند اضافی خلاص شود.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/swapping-soda-for-water-coffee-can-drop-your-risk-of-death-by-20#Swapping-out-sweet-drinks